Κάτω από καπνούς, λιπαρές ουσίες και γκράφιτι, μέσα σε έναν χώρο που πραγματοποιούνταν τα αρχαία τελετουργικά γεύματα, οι συντηρητές του Ινστιτούτου Courtauld του Λονδίνου έφεραν στο φως σχέδια τριών διαφορετικών ειδών αμπέλου, κισσού και περικοκλάδας -φυτών που σχετίζονται με τη λατρεία του θεού Διόνυσου-, αλλά και σχέδια πουλιών.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ομπσέρβερ», οι εικόνες στους τοίχους της σπηλιάς είναι γεμάτες από μικρές ανθρώπινες φιγούρες. Μία από αυτές παριστάνει ένα αγόρι με φτερά που παίζει αυλό, ενώ γύρω του άλλα αγόρια μαζεύουν φρούτα και προσπαθούν να διώξουν τα πουλιά που τσιμπούν τα σταφύλια. Ολες οι τοιχογραφίες φέρουν μεγάλη γκάμα χρωμάτων και πολυτελή υλικά, όπως φύλλα χρυσού.
«Μικρή Πέτρα»
Οι τοιχογραφίες που βρέθηκαν στο Σικ αλ- Μπαρίντ, γνωστό ως «Μικρή Πέτρα», είναι έργα των Ναβαταίων, ενός νομαδικού λαού από την Αραβία που διατηρούσε εμπορικές σχέσεις με Αιγύπτιους, Ελληνες και Ρωμαίους, και που κάποτε η κυριαρχία του εκτεινόταν από τη Δαμασκό μέχρι την Ερυθρά Θάλασσα και από το όρος Σινά έως την έρημο της Αραβίας.
Η αξία των ευρημάτων είναι πολύ σημαντική για πολλούς λόγους. Ουσιαστικά σήμερα δεν σώζονται ελληνιστικά ζωγραφικά έργα, παρά μόνο ίχνη τους. Ταυτόχρονα, αποτελούν τα μοναδικά ζωγραφικά ίχνη του πολιτισμού των Ναβαταίων.
Οπως εξηγεί ο Στέφεν Ρίκερμπι, ένας από τους δύο Βρετανούς συντηρητές που τις αποκάλυψαν, «οι τοιχογραφίες δείχνουν πολλών ειδών εξωτερικές επιρροές από τον αρχαίο κόσμο και είναι τόσο καλές ή ακόμα και καλύτερες από ρωμαϊκές, όπως για παράδειγμα αυτές στο Ερκολάνο… Αυτό έχει τεράστια ιστορικο-καλλιτεχνική σημασία…».
Ο συνεργάτης του, καθηγητής Ντέιβιντ Παρκ χαρακτηρίζει «εκπληκτικό» το γεγονός ότι οι εύθραυστες αυτές τοιχογραφίες επιβίωσαν «σε μια τραπεζαρία γύρω από τάφους και βράχια στην Πέτρα, σε ένα τεράστιας σημασίας πολιτιστικό σταυροδρόμι της ανατολικής Μεσογείου». Προσθέτει δε ότι «τα έργα προσφέρουν μια απίστευτα σπάνια ματιά στον τρόπο ζωής αυτού του ελάχιστα γνωστού αρχαίου πολιτισμού».
«Μικρή Πέτρα»
Οι τοιχογραφίες που βρέθηκαν στο Σικ αλ- Μπαρίντ, γνωστό ως «Μικρή Πέτρα», είναι έργα των Ναβαταίων, ενός νομαδικού λαού από την Αραβία που διατηρούσε εμπορικές σχέσεις με Αιγύπτιους, Ελληνες και Ρωμαίους, και που κάποτε η κυριαρχία του εκτεινόταν από τη Δαμασκό μέχρι την Ερυθρά Θάλασσα και από το όρος Σινά έως την έρημο της Αραβίας.
Η αξία των ευρημάτων είναι πολύ σημαντική για πολλούς λόγους. Ουσιαστικά σήμερα δεν σώζονται ελληνιστικά ζωγραφικά έργα, παρά μόνο ίχνη τους. Ταυτόχρονα, αποτελούν τα μοναδικά ζωγραφικά ίχνη του πολιτισμού των Ναβαταίων.
Οπως εξηγεί ο Στέφεν Ρίκερμπι, ένας από τους δύο Βρετανούς συντηρητές που τις αποκάλυψαν, «οι τοιχογραφίες δείχνουν πολλών ειδών εξωτερικές επιρροές από τον αρχαίο κόσμο και είναι τόσο καλές ή ακόμα και καλύτερες από ρωμαϊκές, όπως για παράδειγμα αυτές στο Ερκολάνο… Αυτό έχει τεράστια ιστορικο-καλλιτεχνική σημασία…».
Ο συνεργάτης του, καθηγητής Ντέιβιντ Παρκ χαρακτηρίζει «εκπληκτικό» το γεγονός ότι οι εύθραυστες αυτές τοιχογραφίες επιβίωσαν «σε μια τραπεζαρία γύρω από τάφους και βράχια στην Πέτρα, σε ένα τεράστιας σημασίας πολιτιστικό σταυροδρόμι της ανατολικής Μεσογείου». Προσθέτει δε ότι «τα έργα προσφέρουν μια απίστευτα σπάνια ματιά στον τρόπο ζωής αυτού του ελάχιστα γνωστού αρχαίου πολιτισμού».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου